De la o vreme nu mă mai simt Acasă

Să zicem că ai vreo 20 de ani și că ai fost crescut de un membru al familiei de sex feminin… Sau că ai mai mult de atât și pur și simplu iți plăcea să te relaxezi în fața televizorului.

În ambele cazuri, cu siguranță ai auzit de AcasăTv, ”fratele” mai mic al postului ProTV. Pe scurt, conform wikipedia.org, Acasă este un program de nișă ce are ca target femeile însă fusese conceput ca și un post de familie. Lansat la 2 februarie 1998, nu numai că a avut un succes total (au existat ani în care se lua la întrecere cu ProTV, fiind un constant loc 2 în topul audiențelor) dar și un trendsetter. Acum lucrurile s-au schimbat radical, cu o televiziune ce s-a transformat în follower care abia mai prinde ”comercialul”.

Putem spune că, după Revoluție, ProTV a sosit ca o avalanșă în televiziunea din România, dând ocazie românilor să Gândească Liber, să aibă acces la o altfel de mentalitate și la o 2altfel de calitate, mai ales. Trei ani mai târziu se naște AcasăTV care, nu știu dacă intenționat sau nu, dă o altă perspectivă asupra culturii de peste ocean.

La început chiar era un al doilea ProTV în opinia mea, cu filme și seriale pe timpul săptămânii, desene animate pentru copii, iar duminicile erau rezervate barbaților, cu fotbal, baschet din NBA și meciuri de fotbal american. Treptat, lucurile au început să se schimbe, femeile având prioritate. Probabil că aici a avut loc cotitura care a adus canalului succesul ce a durat mai bine de 10 ani. Emisiuni precum De 3x femeie, cu Mihaela Tatu, Acasă la români sau Acasă in bucătărie au avut mare succes însă nicio emisiune sau blockbuster nu s-au comparat cu difuzarea telenovelelor. Ideea deja fusese pusă în aplicare și de alte posturi precum Antena 1, ProTV sau Prima TV, însă cu adevărat nicăieri nu se simțeau mai „acasă” decât acolo. Că tot vorbeam de trendsetter, după mine și din amintirile mele din copilărie, AcasăTV a devenit unul odată cu aparitia primei telenovele românești în 2004, Numai Iubirea. Cu actori celebri și o campanie de marketing extraordinară (fețele actorilor principali pe cutiile de margarină, caravane in marile orașe etc.), românii, nu numai româncele, erau înnebuniți dupa curentul telenovelelor romanești așa că au urmat multe altele precum Lacrimi de iubire, Inima de Țigan, Regina etc.

Reușise să prindă atenția publicului feminin, în special targetului 18-49, și pentru a acapara total piața, au dat lovitura cu RBD. Dacă ai trăit conectat la societate și la ce  consumă aceasta în materie de televiziune, nu ai cum să nu fi auzit de mania Rebelde, o  “telenovelă-serial” care cucerise inimile tuturor adolescenților și copiilor aflați la pubertate. Nebunia a fost atât de mare încât membrii trupei au sosit în concert aici, în România, luând în calcul că piața muzicală din România nu era nici pe jumătate la fel de prietenoasă cu muzica latino din cât este acum. Mania RBD era atât de dusă la extrem încât îmi amintesc că atunci, mie, elevă de școală generală, mi se propusese să schimbăm uniformele școlare în așa fel încât să fie asemănătoare cu cele ale elevilor din serial. Asta între 2007-2008.

Declinul

Nu știu dacă sunt indreptățită sa-l numesc așa însă eu așa îl privesc, ca pe un declin, din care, la momentul actual, nu știu cum postul ar mai putea ieși.

Din punctul meu de vedere, au existat două evenimente majore care au contribuit la declin și pe care am să le trec aici:

1. Plecările în lanț din PRO

Poate că pentru alții nu a contat foarte mult, însă pentru mine era un adevarat șoc când citeam articole cum că în ziua X au plecat nu știu câte persoane din PRO: vedete, producători etc. Chestia asta a afectat tot trustul clar, astfel că Acasă rămăsese fără o grilă de programe consistentă. Treptat, au disparut emisiunile care au fost înlocuite cu redifuzările unor telenovele. Pur și simplu, parea că în Acasă nu se mai investeau aceleași fonduri ce se investeau înainte. Și nici aceeași pasiune.

2. Schimbarea “gusturilor” telespectatorilor

Să recunoaștem că în ziua de astazi, româncele nu mai au aceleași preferințe pe care le aveau înainte. Valul de telenovele turcești a afectat serios poporul nostru, iar canalul a avut un moment, un tempo, pe care l-a pierdut în căutarea deciziei de a difuza și el la rândul lui serialele sau nu. La fel, emisiunile-tabloid precum Wowbiz, Un show Păcătos sunt acum numărul 1, cele care atrag publicul feminin la care Acasă a încercat să se plieze însă nu a reușit cu succes, renunțând la ideea de Cancan TV destul de repede.

Astăzi, AcasăTV are o grilă de programe fadă, cu redifuzări și re-redifuzări, câteva telenovele turcești și să nu uităm de noua identitate vizuală care nu te mai face să te simți “acasă”. Calitatea graficului e mult sub așteptare și pur și simplu nu mai atrage cu nimic privitorul.

Știu că nu am experiență în domeniu, abia am început facultatea și mai am mult până voi învața câte ceva. Nu intenționez să jignesc pe nimeni, este părerea mea pur subiectivă însă ceea ce se întamplă cu 18 ani de televiziune este nedrept. Până la urmă, aparține trustului PRO, de aici datoria de a fi un trendsetter, nu un follower. Și ceea ce m-a determinat să scriu asta, adică noua grafică, a fost o mișcare hazardată ce pare o ultimă șansă de resuscitare. E un act de resemnare al cuiva care știe că produsul nu mai are aceeași calitate însă încearcă schimbarea înfațișării că poate, cine știe, n-o să-și dea seama omul că, de fapt, “interiorul” e același. Fără să vreau, am crescut cu acest post de televiziune și mi-ar părea rău dacă peste câțiva ani vor decide închiderea acestuia.

 

 

 

Sursă imagini: paginademedia.ro

 

 

1 thought on “De la o vreme nu mă mai simt Acasă

  1. Iuli

    Logo-ul ACASA, primul, este cel mai tare! Trebuia sa ramana acelasi, dar sa-i schimbe grafica, nu si logo-ul. Puteau sa faca o grafica cum era mai de mult pe Acasa, acum e urata.. rosie si galben, puteau multe, dar cine a facut acel logo avea relatii la Pro.. bataie de joc

    Like

    Reply

Leave a comment